Terug naar overzicht
chanel-matil-lodik

Chanel Matil Lodik (1987)

Consultant diversiteit & inclusie

2022

Chanel Matil Lodik las het zoveelste onderzoek over gebrek aan diversiteit in de Nederlandse media. Weer een rapport­ met de teneur: de redacties kunnen geen geschikte experts van kleur vinden. Daar snapte zij als marketeer niets van, want zij had er meer dan genoeg in haar netwerk.

Ergens begreep Matil­ Lodik het ook wel: journalisten putten al jaren uit hetzelfde homogene netwerk. Met haar adviesbureau­ ging ze zich daarom richten op advies aan bedrijven om inclusiviteit, diversiteit en antidiscriminatie te bevorderen.

Matil Lodik geeft daarbij niet alleen uitleg over de theoretische kant van discriminatie, zoals over onbewuste vooroordelen. ‘Bij mij gaat het vooral over wat je gaat veranderen in de praktijk.’

Inmiddels heeft ze gerenommeerde bedrijven als klant, waaronder PwC, IDTV, Rijkswaterstaat en KPN. In 2022 wil ze meer structuur gaan aanbrengen in haar werk, zodat ze geen opdrachten hoeft af te slaan.

➔ Wapenfeit In 2021 bracht ze Het Antiracismehandboek uit.

Foto: Benning & Gladkova